Jak bezpiecznie ograniczyć płodność naszych podopiecznych

Ograniczenie płodności chroni przed niepożądaną ciążą, co w konsekwencji powoduje zmniejszenie liczby bezdomnych zwierząt, ale również wpływa korzystnie na zdrowie, wydłużając życie naszych podopiecznych.

Płodność można ograniczyć decydując się na zabieg kastracji lub po przez stosowanie antykoncepcji hormonalnej. Zdecydowanie zabieg kastracji jest najlepszą i najbezpieczniejszą metodą.

Dlaczego NIE WARTO stosować antykoncepcji hormonalnej ?

Hormonalne blokowanie cyklu jest bardzo niezdrowe dla organizmu i powoduje wiele poważnych działań ubocznych, przy których dochodzi do zagrożenia życia zwierzęcia:

SUKI

-choroby macicy:torbielowaty rozrost macicy, ropomacicze

– nowotwory gruczołu mlekowego

-cukrzyca

-akromegalia

-zmiany okrywy włosowej w miejscu iniekcji, wyłysienia, nadmierna pigmentacja

KOTKI

– włókniakogruczolak

– nowotwory gruczołu mlekowego

– cukrzyca

– choroby macicy: torbielowaty rozrost macicy, ropomacicze

– zahamowanie czynności nadnerczy

Dlaczego WARTO zdecydować się na zabieg kastracji ?

Kastrując psy i koty można zapobiegać niepożądanym zachowaniom takim jak: agresywność w stosunku do innych zwierząt i ludzi, włóczęgostwo, znaczenie moczem w domu, ucieczki z domu.

Jeżeli chodzi o aspekty zdrowotne dokonując zabiegu kastracji u samic i samców eliminuje się wiele poważnych chorób:

SAMCE

Choroby Skutki
1. Zapalenia jąder i najądrzy – bardzo duża bolesność moszny- problemy z poruszaniem- zapalenie pęcherza moczowego
2. Nowotwory jąder – zapalenie, torbiele, ropnie prostaty- przerzuty do węzłów chłonnych lub innych narządów – destrukcyjny wpływ na szpik kostny prowadzący do nieodwracalnej niedokrwistości
3. Zapalenie prostaty

4. Przerost prostaty

5. Torbiele prostaty

6. Ropnie prostaty

– ucisk na prostnicę, trudności w oddawaniu kału- ucisk na cewkę moczową, trudności w oddawaniu moczu i przepełnienie pęcherza moczowego- zapalenie pęcherza moczowego

– sztywny chód

– żółta lub krwisto-surowicza wydzielina z cewki moczowej

– hematuria

– zatrzymanie lub nietrzymanie moczu – zapalenie otrzewnej

7. Nowotwory prostaty – głównie są to nowotwory złośliwe dające przerzuty do węzłów chłonnych, płuc, kości i kręgów lędźwiowych (spadek masy ciała, porażenia, niedowłady kończyn miednicznych, bolesność okolicy lędźwiowej, poliuria, polidypsja, hematuria)

SAMICE

Choroby Skutki
1. Ropomacicze – gorączkowe  zaburzenie stanu ogólnego- ciężka toksemia- ropne zapalenie otrzewnej

-wstrząs

– bezpośrednie zagrożenie życia

2. Nowotwory gruczołu mlekowego – utrudnione poruszanie- stan zapalny, owrzodzenia, zmiany martwicze i rozpad guzów- przerzuty głównie do węzłów chłonnych, płuc, a także wątroby, nerek, serca, kości
3. Ciąża urojona i laktacja – zmiany psychiczne (budowanie gniazda, obrona zabawek, agresywność w stosunku do właściciela i innych zwierząt)- stany zapalne gruczołu mlekowego- ropomacicze
4. Nowotwory pochwy, macicy, jajników – zapalenie błony śluzowej macicy, torbielowaty rozrost gruczołów błony  śluzowej macicy, ropomacicze- upośledzenie funkcji szpiku kostnego- wyłysienia

-ucisk na narządy jamy brzusznej

– przerzuty do węzłów chłonnych i innych narządów

5. Wypadanie pochwy, macicy – stan zapalny, owrzodzenia- zaburzenie krążenia- konieczny zabieg operacyjny

– bezpośrednie zagrożenie życia

Właściciele zwierząt często mają problem z podjęciem decyzji o kastracji swojego pupila ale mam nadzieję, że powyższy artykuł skutecznie przekonał Państwa, że zabieg kastracji jest najlepszym rozwiązaniem!

lek. wet. Anna Fałek – Rutkowska