Jak należy pielęgnować uszy psa i kota?

Zdrowe uszy są czyste, nie mają zapachu, skóra wewnątrz uszu jest jasnoróżowa, a gromadzenie się woskowiny jest minimalne. Sprawdzaj uszy swojego zwierzęcia regularnie!

Objawy chorób uszu:
– nieprzyjemny zapach
– intensywne, częste drapanie ucha i głowy
– wrażliwość na dotyk, nierzadko wynikająca z bólu
– częste potrząsanie głową, przechylanie głowy na jedną stronę
– czarny lub żółtawy wypływ z ucha
– gromadzenie się ciemnobrązowej woskowiny
– krwawienie
– rumień bądź opuchlizna brzegu ucha lub/i wejścia do kanału słuchowego
– zmiany w zachowaniu takie jak: apatia, depresja, nerwowość
– utrata równowagi lub słuchu oraz dezorientacja

Choroby uszu i ich przyczyny

Niektóre zwierzęta są zdecydowanie bardziej podatne na zapalenie uszu niż inne. Najczęściej dotyczy to psów ze zwisającymi uszami lub psów z obficie owłosionymi wnętrzami małżowin usznych. Psy ze zdiagnozowaną alergią znajdują się również w grupie większego ryzyka.

Zapalenie ucha zewnętrznego oraz zapalenie ucha środkowego są zwykle spowodowane przez bakterie lub drożdże. Inne dość częste przyczyny to: ciało obce w kanale słuchowym lub też zbyt duża ilość włosów zbitych w kołtuny, które uniemożliwiają prawidłową wentylację uszu. Zakażenie ucha może być również objawem problemów ogólnych, takich jak: alergie, zaburzenia hormonalne lub choroby dziedziczne.

Roztocza to dość częste pasożyty wywołujące choroby uszu. Roztocza są wysoce zaraźliwe i bardzo łatwo przenoszą się z chorego zwierzęcia na zdrowe. Powodują bardzo silny świąd – chore zwierzę bardzo intensywnie się drapie.

Charakterystycznym objawem jest wydzielina z ucha, która swoim wyglądem przypomina fusy z kawy.

Krwiak małżowiny usznejnajczęściej powstaje podczas uszkodzenia mechanicznego, spowodowanego energicznym potrząsaniem głową, drapaniem (związanym ze stanem zapalnym toczącym się na terenie kanału słuchowego) lub innym urazem ucha, skutkującym uszkodzeniem naczyń krwionośnych i powstaniem widocznego nagromadzenia się krwi pod skórą w jednym miejscu małżowiny usznej.

Jeśli zauważysz którykolwiek z objawów chorób uszu, nie zwlekaj i skontaktuj się z lekarzem weterynarii. Lekarz przeprowadzi badanie, oceni przyczynę i zaleci skuteczne leczenie.

Jak czyścić uszy?

– wymasuj małżowinę uszną tak, aby preparat ten dostał się do najgłębszej części kanału słuchowego, pomoże to ewakuować zalegającą tam zapalną wydzielinę

– oczyść dokładnie zewnętrzny kanał słuchowy przy użyciu bawełnianego wacika ; pomocne bywa również czyszczenie kanału słuchowego przy użyciu palca wskazującego owiniętego watą; zmieniaj waciki do momentu ,aż będą czyste

– profilaktycznie warto czyścić uszy zwierzakowi przynajmniej 2 razy w tygodniu

Jak aplikować do uszu krople lub maść?

– preparat leczniczy aplikujemy wyłącznie po uprzednim oczyszczeniu kanału słuchowego

– wywiń małżowinę uszną tak, aby widzieć wnętrze kanału słuchowego , następnie do kanału słuchowego wsuń miękką końcówkę aplikatora z preparatem leczniczym i wyciśnij zaleconą przez lekarza ilość maści lub kropli

delikatnie wymasuj małżowinę uszną, aby pomóc preparatowi dostać się jak najgłębiej do kanału słuchowego; jeżeli w kanale słuchowym znajduje się dostateczna ilość maści lub kropli, zaczniesz słyszeć charakterystyczne chlupotanie w czasie masażu

Leczenie jest wówczas skuteczne, jeśli postępujesz zgodnie z zaleceniami lekarza weterynarii. Nawet jeśli po kilku aplikacjach zobaczysz poprawę, kontynuuj podawanie leku tak długo, jak ustalił to lekarz. Podczas aplikowania lekarstwa zachowaj spokój Twój kot lub pies wyczuje, jeżeli będziesz zdenerwowany, może to skomplikować podawanie lekarstwa. Zawsze chwal i nagradzaj swoje zwierzę smakołykiem.

lek.wet. Magdalena Zawilińska-Pankiewicz